Logo

Duvel Moortgat - Bryggeri

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Breendonkdorp 58
2870 Puurs
Belgien
Tlf. +32 3 860 94 00
Fax +32 3 886 46 22
Web

Historie om Duvel Moortgat
1871: Starten. I 1871, Jan-Leonhard Moortgat, søn af en bryggerfamilie fra Steenhuffel, grundlagde Duvel Moortgat en landbrugsbryggeri sammen med hans kone Maria De Block. På det tidspunkt, var det nyoprettede bryggeri en ud af 4.000 bryggerier i Belgien ved århundredskiftet. Starten var ikke nem: Jan-Leonard udførte en del pionerarbejde i de første år, og forsøgte at sælge overgærede øl ligesom Stavelot. Med varierende success. Takket være kombinationen af udholdenhed, bryglidenskab og håndværk, opbyggede Jan-Leonard Moortgat løbende en loyal kundegrundlag for hans overgærede øl. Middelklassen i Bruxelles kunne også godt lide hans øl, og han åbnede et depoit i Laken. Starten på en succeshistorie, som allerede har været i 130 år.
1900: Den anden generation af familien Moortgat
Omkring århundredskiftet, trådte Jan-Leonards sønner, Albert og Victor, ind i virksomheden. Albert blev brygmester og Victor tog sig af leveringer pr. hest og kærre til Bruxelles. Engelsk ale opnår en stor popularitet i denne periode. Første verdenskrig bringer den engelske ale til Belgien.
1918-1923: Optakten til et succesfuldt product
Albert beslutter sig for at blive en del af succesen omkring den engelske ale, ved at producere en øl af samme type som de engelske ales. Derfor er et eksemplar af den lokale gær uundværlig, hvorfor Albert drager til Skotland. Efter en sand Odysse, får han endelig fat på det ønskede eksemplar. Dyrket gær fra den samme kilde, bruges også i dag.
1923: Søsætningen af Duvel
Oprindeligt, er øllen døbt “Victory Ale” for at hylde afslutningen af første verdenskrig. Indtil skomageren Van De Wouwer ændrer historien, da han beskriver øllen som ”nen echten Duvel” eller ”en sand djævel” under en smagsprøve. Var det inspiration? Fra 1923 og fremad, er øllen solgt under dette navn. Produktionen starter langsomt med kun et par kasser i 1923. Begyndelsen af 70’erne er perioden med det store gennembrud, den en velplanlagt marketingstrategi lærer en stadigvoksende gruppe af mennesker omkring Duvels kvaliteter. Rigtige kendere kender måske til varianten af Red Duvel. Dette er Green Duvel, som blev lavet i 60’erne for ”Gentse Feesten”, Europas mest vigtige open-air festival, som ledte efter en lysere øl på det tidspunkt. Green Duvel kan stadig købes i nærområdet omkring bryggeriet, såvel som på en antal udvalgte hoteller og restaurationer i Bruxelles. Som en hyldest til succesproduktet, ændrer gruppen navn fra Moortgat til Duvel Moortgat, da bryggeriet noteres på Euronext børsen.
1930: Skabelsen af Bel Pils
Bel Pils, Duvel Moortgat’s luksuspilsner, har oplevet en turbulent periode med navneskift. Det blev skabt i 1930 med navnet Extra blond. Fra 76 til 91 er Bel Pils kendt under navnet Extra Pilsner, for til sidst at få sit nuværende navn i 1991. Grundet øllens bitre smag, er Bel Pils en af de mest ægte og traditionelle belgiske pilsnere. Øllen har sin typiske karakter fra brugen af Saaz humle.
1945: Export-Vedett historien
I 1945, kom den tredje øl, en undergæret premium øl kaldet Vedett. Oprindelig hed øllen Export. I 1965, bliver Export omdøbt til Vedett. Vedett finder godkendelse i en række lokale pubber omkring bryggeriet. Grundet dets succes i et voksende antal trendy pubber, får den mest sære Duvel Moortgaat øl, sit egen salgsteam og hjemmeside. Dette har betydet en ny, ”hip” og lettere absurd image (sloagn: ’Pingviner ved hvorfor’), som har givet øllen et ny æra.
1950 – 1980’erne: Tredje generation af Moortgat familien
Fra 1950’erne og fremad, overtager tredje generation af Moortgat familien: de 2 brødre Leon og Emile Moortgaat og Bert & Marcel Moortgat. I 1980’erne indtræder Ben Gevaerts i ejerkredsen. Under deres ledelse, expandereer bryggeriet yderligere på det tekniske og kommercielle plan.
1963: Licens og produktionsstart på Maredsous klosterøl
Da klosteret Maredsous ønskede at højne kvaliteten på deres øl, ledte den efter en dygtig efterfølger til at producere dets øl. Efter råd fra KUL, det Belgisk Katolske Universitet, kontakter abbediet Duvel Moortgat, som allerede er kendt for dets håndværk og øl af den højeste kvalitet og renhed.
Under licens fra “Formagerie et Brasserie de Maredsous” og under nøje overvågning af munkel, brygger, tapper og sælger Duvel Moortgat derefter produkterne fra Maredsous: en lys variant med 6% alkohol, en brun variant med 8% alkohol og en triple med 10% alkohol, som kommer til i 1990.
Slutningen af 1960’erne: Skabelsen af Duvel glasset
Duvel er og forbliver unik, trods mange efterligninger. I slutningen af 60’erne, er Duvel glasset det første tulipanformede glas som gør det muligt at skænke en hel 33 cl. Øl i et glas. Ingen tilsvarende glas eksisterer indtil da. Glasset bringer harmoni i en endnu mere komplet oplvelse af øllen. Den runde form frigiver Duvels himmelske smage og dufte. Da glasset snævrer ind i toppen, hjælper det til med at holde på carbon dioxiden og derved skummet. Det giver også en bedre deling af øllet og skummet i det samme glas, hvor et klassisk glas kun efterlader skum.
Den inderste cirkel i buden af Duvel glasset giver en fin perlen i øllen, op til den kraftige skum. I de sidste par år, har denne gravering været i form af et D, det første bogstav i Duvel logoet.
1970: Starten på Duvel’s internationale ekspansionsstrategi
I midten af 70’erne, påbegynder Duvel Moortgat øllen at opbygge et navn internationalt, en success det mest af alt skyldes Duvel. Den første eksport kan ikke undgås: først i Holland, men de andre nabolande følger hurtigt efter. I dag er øllen tilgængelig i alle dele af verden.
1989: Grundlæggelsen af Steendonk bryggeriet
Det nye bryggeri er et 50-50% joint venture mellem Palm og Duvel Moortgat bryggerierne, som sælger Brabant hvedeøllen af same navn. I mellemtiden har Steendonk slået sit navn fast som en værdig deltager indenfor sin niche. Som en let humlet øl, er Steendonk en grumset øl grundet brugen af umaltet hvede og er en smagfuld tørstslukker.
Juni 1999: Notering på Euronext børsen I Bruxelles.
I 1999, har det oprindelige landbrugsbryggeri udviklet sig til en af de mest vigtige belgiske bryggerigrupper. For at kunne accelerere væksten og for at sikre videreførelsen af virksomheden, bliver virksomheden noteret på Euronext børsen i Bruxelles. Siden juni 2002, har Duvel Moortgat været en del af Euronext’s NextPrime gruppen, som samler virksomheder fra traditionelle områder af økonomien. Som et resultat af at være en del af NextPrime, har Duvel Moortgat forpligtet sig til at følge en række yderligere regler omkring åbenhed og gennemsigtighed. På denne måde, sikrer Duvel Moortgaat sine investorer en højt niveau af finansiel gennemskuelighed efter de højeste internationale standarder.
Juni 2000: Frigivelsen af den lyse gyldne øl Passendale.
Ved udgangen af 90’erne, modtog ostemageren Campina fra byen Passendale mange forespørgsler fra kunderne på en – på det tidspunkt ikkeeksisterende – Passendale øl. Ostemageren ser en mulighed og gør noget: I 2000 indgår Campina og Duvel Moortgat et samarbejde. Sammen skal de brygge Passendale øllen som det perfekte tilbehør til osten af samme navn under hensyntagen til smagen og specielt værdierne: ægte, naturlig, moderne og tilgængelig. I de efterfølgene måneder, forfiner brygeksperter opskfiten på den lyse, undergærede gyldne øl som er frigivet den 7. juni 2000. Kvaliteten i øllen er allerede påskønnet med priser såsom ”The Belgian Oscar for New Products”.
2001: Internationalisering af Duvel Moortgat
I de seneste år, har Duvel Moortgat forstærket sin position i Holland og lagt grundstenen for yderligere vækst i Frankrig, USA og England. Duvel forbliver hovedproduktet i gruppen videre eksportfremstød. Duvel Moortgat vil også jagte enhver mulighed for at finde yderligere ekportmarkeder i fremtiden.
Januar 2001: Duvel Moortgat opnår HACCP certifikatet
HACCP ceritifkatet er anerkendelsen af Duvel Moortgat produktsikkerhedskvalitet. På det tidspunkt, er Duvel Moortgat den første der opnår denne hæder. For at opnå certifikatet, har bryggeriet undergået væsentlige forbedringer på følgende områder: konstant produktovervågning i alle stadier af produktionen, og streng kontrol af leverede produkter. Herudover, er sporbarheden i produkterne blevet væsentligt forbedret, så hvis der opstår et problem, kan virksomheden informere kunder og forbrugere nøjagtigt, og kan reagere hurtigt og effektivt.
August 2001: En 50% ejerandel i Bernard Bryggeriet, en Tjekkist brygger af førsteklasses øl
Som fødselsland for Pilseren og som landet med det største ølforbrug pr. indbygger (160 litres per capita), er den Tjekkiske Republik en interessant marked for Duvel Moortgats internationale udvidelse, specielt da Duvel Moortgat er overbevist om fuldt udviklede ølmarkeder har det største potentiale for vækst indenfor specialøl. Herudover er landet et eneståene springbræt for videre ekspansion i Central Europa. Duvel Moortgat har fundet en passende partner i markedet for premium øl. Takket være udvekslingen af know-how og erfaring indenfor produktion og marketing, står Bernard i dag som et førsteklasses ølbryggeri. I dag, er Bernard øl repræsenteret i det fleste nationale supermarkedskæder og i en antal vigtige hoteller og restaurationer.
Januar 2003: Opkøbet af Amercan Ommegang Brewery og distributionsrettighederne for den amerikanske østkyst.
Da flere og flere amerikanere begynder at værdsætte belgiske øl i 2002, gætter Duvel Moortgat på at det er det rigtige tidpunkt at konsolidere sin tilstedeværelse i USA. På østkysten, køber gruppen distributionsrettighederne til Duvel fra Vanberg & Dewulf og øger sin ejerandel i Belame (Ommegang Brewery) til 100%. Belukus får rettighederne til import til vestkysten. På samme tidspunkt ansætter gruppen en amerikansk salgsorganisation. Ommegang Brewery sælger Ommegang, Ommegang Witte, Hennepin, Rare vos og Three Philosophers, som alle er amerikanske håndværksbryg, i henhold til den ypperste belgiske brygtradition. Dette har givet Duvel foden indenfor i 2 af de mest dynamiske ølsegmenter i USA: importmarkedet for belgiske øl og markedet for lokale håndværksbryggede øl.
Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Drinksbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (3 stemmer)
Siden er blevet set 1.602 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvilken stærk øl smager bedst?




Foreslå nyt svar
Effektiv reklame - klik her