Logo

Vodka er topsælger

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Tip en venFacebook
Drinks billede

Vodka er som en skyggetante. Hun gør ikke meget stads af sig, men hun er altid med til familiesam­menkomsten. Vi drikker vodka, fordi det er sprut i drinks, der fremhæver de andre ingredienser: appelsin-, tomatjuice eller cider, vermouth og diverse krydderier.
For det enorme vodka-salg på hjemmemarked som ver­densplan skyldes rent ud sagt ikke spiritussens særlige smagsnuancer eller dens kulturhistorie. Feinschmeckere må finde en anden vare, hvis de vil slå om sig med fine tillægsord og smageindtryk.
Og så drikker verden vodka i voldsomme mængder, fordi reklame- og marketingsbranchen sjældent har haft en sprit, som giver dem bedre mulighed for at udfolde deres skabertrang, kreativitet og undertiden gale streger.
Historien om hvorfor svenske Absolut vodka starter som ukendt på det amerikanske marked i Boston i 1979 og 15 år senere er det næstmest solgte vodka-mærke i ver­den, handler ikke om at svenskerne er geniale til at lave klar sprit. Det drejer sig derimod om flot design af en ny flaske til eksport. For Absoluts flaske er lidt af et kunst­værk. og så drejer det sig om at svensk Vin & Sprit A/B via et lille USA-importfirma af Grand Marnier får fat på reklamebureauet TBWA og især bureauets to relativt nye, skæve hjerner, Geoff Hayes fra Sydafrika og Graham Turner fra England.
 
Absolut soap
Ideen opstår, da de har set en soap-serie på TV og videreudvikler tanken under bruseren i badeværel­set. Det ene ord skal være "Abso­lut", det andet kan være forskelligt. og således skabes skitsen til den reklame, der i dag er universel. Men også - og med rette - er anset for en del af det 20. århundredes kunst.
Alle reklamebilleder og -plakater bliver noget med Absolut forenet med navnet på en by, en kunster, et begreb eller hvad-som-helst. og på billedet eller plakaten sniger den enkle skulptur eller form af en Abso­lut-flaske sig altid ind. Som indgan­gen til Tivoli - eller duerne på Mar­kuspladsen i Venedig.
Absolut's reklamekampagne er i dag undervisningsmateriale på reklameuddannelser. også fordi de ikke blot var iøjnefaldende, men rent faktisk betød et gen­nembrud for importeret vodka på USA's marked. Indtil 1978 var 99% af al vodka solgt i USA fremstillet i USA. Den ene procent tilhørte russisk vodka, primært Stolich­naya. 10 år senere måtte Smirnoff - det altdominerende mærke - tage sig sammen. Absolut åd sig ind og havde opnået 30%'s markedsandel.
Derfor oplever man i udlandet - herhjemme er det jo ikke tilladt på TV - meget fængende vodka reklamer. Smirnoff spiller på, hvad der gemmer sig, når man går tættere på under luppen. Finlandia er polar-frostkold, blå farver og med en flaske, der signalerer iskrystaller.
 
Danmark kan også
Betyder alt dette noget. Ja, som kunder vil vi næppe være ved det. Men Finlandia har fordoblet sit salg i USA ved at gøre flasken slankere, sætte sølvkapsel på, og erstatte papiretiketten med lakeret tekst og billede af nog­le rensdyr.
Men Danmark kan også. Danzka vodka pakket ind i metalflaske med shakerform, sælger flot. Reklamen spiller på det hemmelige, uforudsigelige, det overraskende, det uventede. Farlige dyr, farlige kvin­der, farlig sex.
Så læg mærke til, hvad der sker på markedet. Smirnoff har ændret sin flaske, så den fremtræder mere "frossen" på hylderne. og sådan bliver det ved med overraskelser for at fange os og få os til at købe.
Senest vodkaen med en skor­pion i flasken - nærmest efter Te­quila-forbilledet med ormen. Det belgiske produkt 'Skorppion Vod­ka'. Det vil formentlig få de unge kvinder til at spærre øjnene op eller endda skrige, når den hældes op i glasset på diskoteket. Faktum er, at det ikke er den, de bliver stukket af. Insektet er opdrættet, ugiftigt og bruges til madlavning i Asien. ­Men, det vækker opmærksomhed.
Ligesom tilfældet er med det seneste vodka-produkt, jeg så i Irland i november. "Boru-vodka". Den er lanceret efter tre-i-én prin­cippet. Tre flasker i en. En klar, en med appelsin, en med citron. 20 cl i hver. Skudt sammen som et samle­sæt, så det umiddelbart fremtræder som en flaske i tax-free. Genialt som gave? - Helt ærligt - JA!
 
Spiritussen vodka er et paradoks. Den klare, farveløse drik smager umiddelbart ikke af noget. Det er hurtigt fremstillet sprit, der strømmer ud af destillationsap­paraterne. En flaske koster max. 25 kr. at producere. og dog sælges den i spandevis til mellem 125 og 225 kr. for de såkaldte primium-kvaliteter.
For vodka har siden Anden Verdenskrig slået an i et omfang, som selv kom bag på producenterne. Det er sammenlagt verdens mest sælgende spiritus. Den frem­stilles i stort set alle lande - omen d i højst skiftende kva­liteter - fordi alle barer og restauranter nødvendigvis må have en eller flere af de flasker, der indeholder den afgørende ingrediens til de mest kendte drinks - Moscow Mule, Screw Driver, Bloody Mary eller Dry Martini. Eller også nydes den bare rent, afkølet som" shots" .
Vodka blev topsælger - ikke pga. af sin historiske oprindelse i øst eller sin spirituskvalitet - men fordi drik­ken blev mode og fordi dygtige marketingsfolk mærkede tendensen, greb chancen og slog til med flot indpakning og formidabel lancering. Hvis begrebet "branding" skal hæftes på en enkel spiritus, må det være vodka.
 
Den svenske rival
Det amerikanske firma Heublein står fadder til udvik­lingen. Da "the Yankee's" kom hjem fra Stillehavet og Europas slagmarker rykkede det i Smirnoff's flasker på alle barer. For det var den lette, ukomplicerede drink, der blev efterspurgt i sejrsrusen. Smirnoff miksede elegant, den hævede orangejuice med is til et sofistikeret stade ­og så havde vodka en særlig fordel: Man kan ikke lugte, hvis man har drukket den. Højst se det, hvis man har fået en for mange.
Siden fik Smirnoff konkurrence fra Sverige - af alle lan­de. Det skandinaviske land med høj moral og spritmono­pol kunne ikke nære sig. De fandt et genialt reklamefir­ma, fik fremstillet en moderne, tidløst formgivet flaske efter model af den gamle  apoteker/laboratoriebeholder - og så var Absolut Vodka en kendsgerning. Siden 1975 har verdens spiritusfirmaer konstant måttet gnide deres øje, når de så årsstatistikkerne. Aldrig er noget mærke blevet så populært i et sådant omfang på så kort tid.
Men branchen har heller ikke nogen sinde oplevet en så gennemført markedsføring, der forener en mærkevare med kunst, viden og humor. 65 mio. kasser sælges nu årligt på verdensplan. Absolut er blandt verdens 4-5 bedst sælgende spiritusmærker. Det må man kalde sven­ske mådehold - så det batter.
 
To topsællerter
Smirnoff og Absolut vodka er topsællerter på verdens­plan, ligesom de er det i Danmark. Men herhjemme sæl­ger Smirnoff tre gange så meget som Absolut. Forklarin­gen er, at De Danske Spritfabrikker har skabt deres eget vodka-mærke - Danzka i flotte aluminiumsshakere - der på hjemmemarkedet konkurrerer med de skandinaviske Absolut og Finlandia og med FDB's, Fakta's og Netto's billigvodka - Blue label, Rasputin og Wyborowa.
Salget af vodka i Danmark er i sig selv imponerende, nemlig fordoblet over en tiårs periode fra 1989 til 1999. Det bekræfter de ændrede drikkevaner herhjemme, flere blandede drinks, mindre nydelse af ren spiritus som snaps, bitter og cognac. For Spritfabrikkerne - nu under svensk eje - er det midt i faldet for Rød Aalborg og Gl. Dansk en succes, at salget af Danzka Vodka er tyve-dob­let på 5 år i 90'erne. og at vodkaen nu også begynder at slå godt an internationalt.
Som både Absolut og Finlandia er Danzka et godt destillat. Men salget er først og fremmest bestemt af inten­siv markedsføring, elegant indpakning og konstant nye varianter med smagstilsætning af bær eller frugt til det vodka-hungrende bar- og diskoteksmiljø.
 
Så meget vodka er der
Danskerne er overordentligt velforsynede med vod­ka. Danske forbrugere har mere end 60 forskellige produkter at vælge imellem fra 13 lande. Det er imidlertid kun en beskeden del af de mange mærker, der produceres jorden over. Alene i vodkas oprindelsesland, Polen, findes der hen ved 1000 forskellige, nationale som lokale.
Men Danmark har naturligvis alle de internationale kendte mærker, herunder de vigtigste kvalitetsvodkas fra Polen og Rusland. Samtidig føres i stigende grad vodka med smag af frugt og bær, blandt dem de nye lav-alko­hol-typer til blanding.
Normålt holder vodka 40-45% alkohol, hvilket de øst­europæiske firmaer heldigvis holder fast ved. Men de internationale mærker er i den grad tilpasset de forskelli­ge landes markeds og afgiftspolitik, hvilket gør at flere af dem herhjemme er fortyndet til 37,5% for at være kon­kurrencedygtige i supermarkeds- og discounthandlen. I blandede drinks betyder det mindre, nydt rent er der ­ligesom med akvavit - en markant forskel i smagsoplevel­sen.
 
Der er forskel på vodka. Nogle egner sig bedst til at blande med. Andre har så meget karakter, at det vil være synd. De nydes bedst rent. Af små glas - lige­som dansk snaps - til at skåle med. Smag og behag afgør, hvad man foretrækker. Men her er et par gode råd:
 
Vil De nyde vodka rent ligesom snaps, så køb de rus­siske og polske. De er generelt federe, med mere fylde og eftersmag. Blandt de bedste er de to sibiriske, den vid­underlige Altai og Sirbirskaya, den fine og fire gange destillerede russiske Youri Dolgoruki, samt de polske Kro­lewska, Belvedere, Sobieski og Akcyjna. Disse vodka er generelt lidt dyrere. Men de får noget for pengene.
 
Husk også: Lad være med at drikke gode vodka for kol­de. Hellere 14-16 grader. Så kommer duft og smag bed­re frem..
 
Det øvrige vodka på markedet er velegnet til drink­blandinger. Her er der nok at vælge imellem.
 
De mest kendte er:
Dry Martini: Vodka erstatter gin, ellers er opskriften uændret. Agent James Bonds foretrukne. De bestemmer forholdet mellem vodka og tør, hvid vermouth (Noilly Prat bedst). og om den skal blandes eller rystes. Den skal serveres kølig. Med oliven på pind, naturligvis.
 
Bloody Mary: Klassikeren, hvis ingredienser fås fær­digblandet. Ellers gør sådan her: Fyld is i højt glas, 4-5 cl vodka, resten et blend af god tomatjuice, et stænk Ang­ostura, et stænk Worcester sauce, salt og peber. Serveres med stilk af bladselleri.
 
Screw Driver: Is i højt glas, 4-5 cl vodka, fyld op med friskpresset appelsinjuice, rør rundt, server med appel­sinskal på kanten.
 
Harvey Wallbanger: Som Screw Driver. Forskellen er blot, at der her sluttes af med at hælde et par cl gul Gal­liano Likør på toppen. Det er en vidunderlig drink.
 
Moscow Mule: 5 cl vodka, 2 cl limesaft, ingefær øl (ginger ale). Evt. tilsættes en dråbe Angostura.
 
Black Russian: Populær after-dinner drink fra 50'erne. 4 cl vodka i sjusglas, derefter 2 cl Kahlua. Rør rundt. Ser­ver med rørepind.
 
Eller gør blot som de unge på diskotekerne. De seneste års mest populære blanding hedder vodka og æblejuice med is. Det smager mildt. Pigerne elsker den. Hvor svært kan det være.

(se flere under opskrifter)

 

Opret din egen Drinksbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 2,7 (3 stemmer)
Siden er blevet set 5.701 gange - Se og skriv kommentarer herunder.
Afstemning
Hvilken cocktail er mest populær i dag?






Afstemning
Hvilken øl er den bedste?






Afstemning
Hvorfra kommer de bedste rødvine?



Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvilken cocktail kan du bedst lide?








Fortæl dine venner om os

Smæk insektet!